Ohlédnutí za ikonickou Berninskou dráhou
Při výletu do Švýcarska a Itálie, o němž už
dříve pojednala zpráva od jeho organizátorky Mgr. Yvety Vejtasové, měli
cestovatelé z řad našeho žactva příležitost svézt se po dráze, která sotva
může chybět v jakémkoliv výběru nejkrásnějších železničních tratí světa.
Soukromá společnost Rhétská dráha budovala od
roku 1888 v Rhétských Alpách soustavu náročných tratí, jež se staly
vyhledávanou turistickou atrakcí. Dva nejcennější úseky, totiž Berninská a
Abdulská dráha, byly zapsány na seznam Světového dědictví UNESCO, kteréžto
pocty se dostalo už jen rakouské dráze Semmering a trojici britských železnic v Indii,
z nichž nejznámější vede do Dárdžilingu.
My jsme absolvovali berninskou větev, jejíchž 62 kilometrů
s 13 tunely a 52 mosty zvládne vlak za 2:12 h. Jízda začala
v prestižním horském středisku Svatý Mořic, které dvakrát hostilo
zimní olympiádu. Z výchozích 1775 m n. m. trať vytrvale stoupala údolím a
ideální počasí nám dopřálo dechberoucí výhledy na zasněžené štíty, jimž nad
ledovcem Morteratsch dominovala Piz Bernina, jediná čtyřtisícovka
Východních Alp. Na skalnatém plató s nádrží Lago Bianco jsme
dosáhli ve stanici Ospizio Bernina nadmořské výšky 2253 m, jež
představuje prvenství nejen na Rhétské dráze, ale adhezně a bez vrcholového
tunelu i v Evropě. Následoval stavebně obtížný úsek, v němž trať strmě
klesala sérií protisměrných oblouků (často tunelových) a pod obcí Brusio
nabídla opravdovou lahůdku: viadukt se smyčkou. Vlak dál svižně sjížděl údolím
Poschiavo, překročil hranici Itálie a kuriózně skrz ulice Tirana dorazil
na nádraží v 429 m n. m. – sestoupili jsme tedy o impozantních 1824 metrů.
Historické vinařské Tirano se pak zřetelně lišilo skoro středomořským klimatem i
uvolněnou italskou atmosférou.
– RNDr. Stanislav Koňařík –